Wat is verandermanagement? Definitie en uitleg

23 januari 2020 in

De term verandermanagement is in de jaren tachtig van de 20ste eeuw ontstaan. Het is een vorm van management die zich voornamelijk bezighoudt met het veranderen van de organisatiestructuur en haar werkwijze. In dit artikel gaan wij dieper in op het begrip verandermanagement en leggen we uit wat het nieuwe verandermanagement anders maakt dan z’n traditionele vorm.

Inside-out veranderaanpak

Signific is het nieuwe verandermanagement. Maar wat is verandermanagement nu eigenlijk? En hoe wijkt het nieuwe verandermanagement af van traditioneel verandermanagement? Waar er vanuit traditioneel verandermanagement veel aandacht is voor de visie van de organisatie en de reden van de verandering, focust het nieuwe verandermanagement zich in eerste instantie op medewerkers. Ook wel betrokken verandermanagement genoemd. Medewerkers hebben immers andere prioriteiten en willen óók (en vaak vooral) andere vragen beantwoord zien.

Onderdeel van deze nieuwe verandermanagement definitie is de inside-out veranderaanpak: veranderingen staan of vallen met de betrokkenheid van medewerkers. Bij deze zogenaamde inside-out veranderaanpak ben je als (verander)manager vanaf het begin actief op meerdere fronten. Belangrijk hierbij is om niet de visie van de organisatie te prioriteren boven aspecten die dichterbij de medewerkers staan: een passende baan en inspirerende werkomgeving. Beide dienen dan ook onderdeel van het plan, de communicatie en de individuele gesprekken van een (verander)manager te zijn.

Inside-out model

Inside-out model

Mijn baan: passende functie

Het routeplan voor een verandering van meest belangrijk naar minst belangrijk begint bij het bespreken met een medewerker of de verandering als leuk en uitdagend wordt ervaren. Een verandering raakt immers vaak de inhoud van het werk. Vragen die medewerkers zich vanaf het beginnen stellen, zijn: 

  • Geeft de veranderende functie straks nog dezelfde status? 
  • Geeft de veranderende functie straks nog dezelfde vrijheid? 
  • Wordt het antwoord op beide vragen waargenomen door de omgeving?

Bij het nieuwe verandermanagement is het van belang hier direct met de medewerkers het gesprek over aan te gaan. 

Zo hielpen wij tijdens één van onze opdrachten bij de samenvoeging van twee teams. De medewerkers van deze teams hadden daar veel zorgen over. Zij waren namelijk bang dat hun werk minder interessant zou worden. Samen met deze medewerkers hebben we tijdens meerdere workshops gekeken naar wat de mogelijkheden en onmogelijkheden waren van deze samenvoeging en wat dit zou betekenen voor hun dagelijkse taken. Samen met deze medewerkers hebben we vervolgens een voorstel geschreven over hoe de samenvoeging van de teams wel succesvol kon verlopen. Hiermee werden de voordelen van de samenvoeging gerealiseerd én waren de medewerkers aan boord omdat ze duidelijkheid hadden over hoe hun toekomstige baan eruit zag. 

Mijn team: inspirerende werkomgeving

Van “mijn baan” vervolgt het routeplan zich naar “mijn team”. Belangrijke vragen die – idealiter vanuit – de medewerker zelf of vanuit de (verander)manager vanaf het begin moeten worden gesteld, zijn:

  • Ervaart en verwacht de medewerker persoonlijke aandacht van het eigen team, het management en overige betrokken? Hierbij gaat het om de ervaring tijdens én de verwachting na de verandering.
  • Ontvang je als medewerker waardering wanneer je een bijdrage levert aan de verandering? 
  • Word je als medewerker gestimuleerd en gesteund jezelf te ontwikkelen om klaar te zijn voor de toekomst? 

In onze whitepaper ‘het nieuwe verandermanagement voor een constant veranderende organisatie’ vind je praktische voorbeelden en tips over hoe je met bovenstaande vragen praktisch aan de slag kunt.  Je vindt deze whitepaper op www.signific.nl/inspiratie.

Mijn organisatie: de visie van de organisatie

Het routeplan eindigt met “mijn organisatie”, waar traditioneel verandermanagement dus mee begint. De (verander)manager dient de dialoog met het individu of met het gehele team aan te gaan en antwoord te geven op vragen als: 

  • Is de nieuwe werkwijze of organisatie inrichting logisch?
  • Is de nieuwe werkwijze of organisatie inrichting passend?
  • Begrijp ik deze nieuwe werkwijze of organisatie inrichting?

Er bestaat namelijk een sterk verband tussen het kunnen sparren met je team over de verandering en het gemotiveerd dagelijks werken áán de verandering.

Geïnteresseerd in een verandermanagement consult? Neem contact op!

Wil jij ook meer betrokkenheid creëren in jouw organisatie en wil je contact met ons? Laat dan gerust je gegevens achter of bel ons. Wij ontmoeten je graag!