Een goede verandermanager ziet succes sneller aankomen

12 februari 2020 in

Ben je bezig een organisatorische verandering door te voeren? Wordt er een nieuwe werkwijze geïntroduceerd? De meeste grote veranderingen starten met een uitgebreide (cijfermatige) analyse. Zeker in het voortraject van een verandering zijn cijfers doorslaggevend. Als ingenieur weet ik wat er mogelijk is met cijfers en hoe ver je kunt gaan met het valideren van je verbetering en het bedenken van een goed ontwerp. Een verandering vindt echter niet plaats op papier. Ik pleit zeker niet voor het afschaffen van een cijfermatige onderbouwing van een geplande verandering. Echter, het meer of vaker op intuïtie varen in deze fase werkt versnellend en verhoogd de wendbaarheid van je organisatie. 

En na dit voortraject ga je verder met het daadwerkelijk veranderen: de implementatie. Heb je grip op deze verandering, weet je of alle betrokkenen aan boord zijn? Wordt er in deze fase eigenlijk wel gemeten? Waarschijnlijk wordt de voortgang van een project besproken: zijn alle acties afgehandeld, is het nieuwe systeem al ‘live’, enz. Ik merk dat dit een fase is die we erg belangrijk vinden en dat we erg veel beelden, aannames en meningen hebben hoe we mensen ‘op de kar’ krijgen. Toch lijken veel opdrachtgevers en verandermanagers het echte succes van de verandering beperkt en vooral te laat meetbaar te maken. Na afloop wordt nog wel gekeken of de gewenste verbetering is gerealiseerd, maar tijdens de implementatie wordt vaak niet meetbaar gemaakt in hoeverre medewerkers of andere stakeholders het project nog omarmen. Terwijl dit juist extra inzicht kan geven en een project sneller tot succes kan laten komen. Vooraf meten is tenslotte veiliger dan achteraf constateren!

Verandermanagement masterclass: in gesprek over de nieuwste methodes om succesvol te veranderen

Het lijkt er dus op dat de verandermanager zich in een implementatiefase meer door intuïtie laat leiden. Deze intuïtie wordt vaak gevoed door observaties of individuele gesprekken. Maar waarom niet kiezen voor meer feiten op tafel? Een verandering in grote organisaties raakt vaak honderden mensen en meerdere locaties. Waarom dan niet beter weten (en meten) hoe een organisatie een ingezette verandering waardeert? 

Bij grotere veranderingen gebruikt Signific hier de Involve scan voor. Deze scan kan een verandermanager gebruiken om betrokkenheid van medewerkers en teams bij een verandering inzichtelijk te maken. Op meerdere momenten tijdens de implementatie kan je meten hoe medewerkers de verandering waarderen en in hoeverre ze zich hierop willen of kunnen voorbereiden. De verandering kan inhoudelijk uiteraard ook aangepast worden op basis van deze inzichten. Er is zo meer kans op succes en je ziet succes (of belemmeringen) ook eerder aankomen! Ik ben  benieuwd hoe jij het succes van je verandering meetbaar maakt. Laat het me weten! 

Wil je meer weten over de Involve scan en het onderliggende model? Bel of mail dan of kom naar onze masterclass verandermanagement op 5 juni in Driebergen!

Marco Treur